Ψυχολογία και.. Gaming!

Πώς επηρεάζεται η ψυχολογία από τα παιχνίδια και το αντίστροφο;

Ποια είναι τα ψυχολογικά φαινόμενα που παρατηρούνται στα βιντεοπαιχνίδια και γιατί;

Έχεις αναρωτηθεί ποτέ γιατί συνεχίζεις να παίζεις κάποιο παιχνίδι, ακόμα και αν κάποια στιγμή όσο έπαιζες είχες κακές στιγμές, απογοητεύσεις, ή νευρίασες; Ο μηχανισμός είναι ακριβώς ο ίδιος με αυτόν που ωθεί τους ναρκομανείς να πάρουν την επόμενη δόση τους. Ηρέμησε, δεν σε είπα ναρκομανή. Ο εγκέφαλός μας όταν παίρνει κάποιο είδος ικανοποίησης απελευθερώνει ντοπαμίνη, μία από τις πιο ισχυρές ορμόνες του συστήματός μας. Αυτή απελευθερώνεται κάθε φορά που παίρνεις ένα Double Kill στο LoL, ανεβαίνεις Level στο Battlefield κ.ο.κ. Αυτό που σε κάνει εθισμένο, ωστόσο, είναι ότι ο οργανισμός σου χρειάζεται σταδιακά όλο και περισσότερη ντοπαμίνη ώστε να νιώσει τα ίδια επίπεδα ευχαρίστησης και αυτοολοκλήρωσης.

Syringe with fluid

Πώς και γιατί;

Τα βιντεοπαιχνίδια είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να υπάρχει πάντα μία εξέλιξη όσον αφορά τα επίπεδα, τις ικανότητες, τα όπλα, το χιουμοριστικό τομέα ή κάποιο άλλο κομμάτι. Αυτό γίνεται για να σε κρατήσουν καθηλωμένο, προκειμένου και εσύ να απολαύσεις περισσότερο και η εταιρεία να εξασφαλίσει μελλοντικά τα χρήματά σου. Λίγα είναι τα βιντεοπαιχνίδια που δεν έχουν κάποια μορφή εξέλιξης στην πλοκή τους και εύλογα. Γενικότερα, αν δεν υπάρχει προοπτική να γίνεις κάτι καλύτερο, μία μεγαλύτερη επιβράβευση για εσένα τότε δεν σου δίνεται το θετικό κίνητρο για να συνεχίσεις και το παιχνίδι, και ανεξάρτητα της ιστορίας του καταντά βαρετό. Είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα με μία θέση εργασίας στην οποία δεν έχεις προοπτική εξέλιξης. Μετά από κάποιο καιρό τη βαριέσαι και εκτελείς τα απολύτως απαραίτητα προκειμένου να μην απολυθείς.

reward

Πως δημιουργούνται οι αρνητικές συμπεριφορές;

Κατά κανόνα, η αρνητική συμπεριφορά (βλέπε βρισιές, χτυπήματα, νευρικές κινήσεις, σπάσιμο διάφορων αντικειμένων…) προκαλείται από παράγοντες οι οποίοι δεν είναι στον έλεγχο του παίκτη, ή θεωρούνται άδικοι ως προς αυτόν. Όταν ο παίκτης βρίσκεται αντιμέτωπος με κάποιον Boss, ο οποίος θεωρεί ο ίδιος πως είναι πολύ δύσκολο να νικηθεί με τις ικανότητες που κατέχει, τότε βρίσκεται σε μία κατάσταση στην οποία η υπομονή του εξαντλείται, μέχρι είτε να βαρεθεί και να αποδεχτεί την ήττα του, είτε να ξεσπάσει με κάποιον τρόπο (βλέπε παραπάνω). Χαρακτηριστικές περιπτώσεις τέτοιων συμπεριφορών είναι το League of Legends (και για τους 2 παραπάνω λόγους, ανάλογα με τις περιστάσεις), ή η ανταγωνιστική Gaming σκηνή. Από αυτό το ψυχολογικό φαινόμενο το οποίο όλοι πάνω-κάτω έχουμε βιώσει από πρώτο χέρι, τράφηκαν Streamers και Gamers ανά τα χρόνια.

Εν κατακλείδι, πολλές εταιρείες έχουν προσλάβει ψυχολόγους προκειμένου να επιθεωρήσουν τα ερεθίσματα που δίνονται από τα παιχνίδια στους παίκτες και το αντίστροφο, αλλά και το πως γίνεται αυτά τα ερεθίσματα να αλλάζουν συνεχώς προς το καλύτερο ώστε να παραμένει ακέραιο το ενδιαφέρον του ατόμου πάνω στο παιχνίδι. Υπάρχουν μάλιστα ειδικότητες σε ΙΕΚ του εξωτερικού οι οποίες βασίζονται πάνω στην ψυχολογία, και συγκεκριμένα αυτή των παιχνιδιών. Φύση ή επιστήμη;