Special Αφιέρωμα: BioShock, δέκα χρόνια μετά

Επικεφαλής στην όλη δημιουργία του παιχνιδιού ήταν ο Ken Levine, υπεύθυνος για μια άλλη διάσημη σειρά RPG

Platforms
 
Publisher
 
Developers
,  

Ανακαλώντας αναμνήσεις από ένα ορόσημο των RPG

Με τις διακοπές να έχουν τελειώσει επισήμως για εμένα καθώς και την πλειοψηφία του πληθυσμού, όλοι επιστρέφουμε σιγά-σιγά στους ρυθμούς της καθημερινής μας ζωής. Αυτό για εμένα περιλαμβάνει με το που ξυπνήσω να ανοίξω τον υπολογιστή, να βάλω μουσική και αφού έχω τον -πολύ απαραίτητο- φραπέ μπροστά μου, να δω τα νέα της ημέρας. Μετά από λίγη ώρα παρατήρησα μια ανάρτηση σχετική με ένα αγαπημένο μου παιχνίδι, το οποίο σήμερα κλείνει 10 χρόνια από την ημέρα της κυκλοφορίας του. Αναφέρομαι στο BioShock της 2K, και πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο της σειράς.

Επικεφαλής στην όλη δημιουργία του παιχνιδιού ήταν ο Ken Levine, υπεύθυνος για μια άλλη διάσημη σειρά RPG, το System Shock, το οποίο αποτελεί πνευματικός πρόγονος του BioShock (κάτι που είναι ιδιαίτερα αντιληπτό και από το όνομα). Το παιχνίδι εκτυλίσσεται στο 1960 με εσάς να αναλαμβάνετε τον ρόλο του Jack, του μοναδικού επιζώντα ενός αεροπορικού δυστυχήματος στην μέση του Ατλαντικού Ωκεανού. Μέσα στην ατυχία του καταφέρνει να βρει καταφύγιο σε έναν φάρο, ο οποίος όμως αποτελεί ένα πέρασμα σε μια υποβρύχια πόλη με το όνομα Rupture. Εδώ θα πρέπει να διακόψω την ροή της αφήγησης καθώς νιώθω υποχρεωμένος να παραθέσω ένα βίντεο με την στιγμή που αντικρίζει ο παίκτης για πρώτη φορά την Rapture.

Σε έναν κόσμο που βιώνει τον Ψυχρό Πόλεμο, ο διάσημος επιχειρηματίας Andrew Ryan σας παρουσιάζει την λύση απέναντι στην καταπίεση που βλέπει και βιώνει ο ίδιος απ’ όλους τους άλλους, την υποβρύχια πόλη της Rapture. Μια πόλη όπου οι πολιτικοί και η θρησκεία δεν έχουν καμία θέση, και είναι προορισμένη μόνο για τον άνθρωπο. Αυτή η ιδέα είναι ιδιαίτερα ελκυστική σε πολλές ομάδες, από μηχανικούς μέχρι αρχιτέκτονες και επιστήμονες, οι οποίοι ήρθαν και υποστήριξαν τον σκοπό του Ryan με την υπόσχεση ότι δεν θα έχουν πια εμπόδια στα οράματά τους. Ένα τέτοιο όραμα αποτέλεσε και η δημιουργία μιας ουσίας που επιτρέπει την αλλοίωση του ανθρώπινου DNA και την απόκτηση ειδικών δυνάμεων (όπως η εκτόξευση φωτιάς ή ηλεκτρισμού), με το όνομα ADAM.

Βέβαια όταν αποβιβάζεστε στην πόλη, οι πρώτες όμορφες εικόνες της αντικαθίστανται αμέσως σχεδόν από τρεμάμενα φώτα και τους Splicers, μανιασμένους κατοίκους της Rapture, πλέον σκιές του εαυτού τους, όντας εθισμένοι στο ADAM. Έτσι καταλήγετε στην μέση ενός εμφυλίου μέσα στην πόλη ανάμεσα στον Andrew Ryan και τον Atlas, μια αινιγματική φιγούρα που σας βοηθάει να ξεφύγετε από τους Splicers και σας επιστρατεύει στον σκοπό του να ρίξετε από την εξουσία τον πλέον παρανοϊκό Ryan. Προχωρώντας συναντάτε στον δρόμο σας τις Little Sisters, μικρά κορίτσια εθισμένα στο ADAM που συλλέγουν την ουσία από όπου βρουν. Το ενδιαφέρον εδώ βρίσκεται στο γεγονός ότι μπορείτε οι ίδιοι να στραγγίξετε τα μικρά κορίτσια από το ADAM που έχουν ή να τα θεραπεύσετε και να τα αναλάβει η Dr. Tenenbaum, κάτι που επηρεάζει το τέλος του παιχνιδιού, προσθέτοντας έτσι στο παιχνίδι ένα ηθικό δίλημμα για τους παίκτες.

Βέβαια οι Little Sisters είναι μόνο το ένα μέρος μιας δυσλειτουργικής και αρκετά διαστρεβλωμένης οικογένειας, με το άλλο μισό να αποτελείται από τους Big Daddies. Όσο αθώο και αστείο μπορεί να ακούγεται το όνομα, τόσο επικίνδυνα είναι αυτά τα πλάσματα με την μεταλλική πανοπλία τους και την ταχύτητα με την οποία ορμάνε σε οποιονδήποτε μπορεί να αποτελεί κίνδυνο για τις «κόρες» τους. Η γενικότερα κλειστοφοβική ατμόσφαιρα του παιχνιδιού κάνει αυτό το τέρας ακόμα πιο τρομακτικό καθώς δεν υπάρχει συχνά χώρος για να αποφύγετε με άνεση τις επιθέσεις του. Από την άλλη το συναίσθημα της επιτυχίας όταν καταφέρετε να σκοτώσετε έναν Big Daddy αξίζει την όλη προσπάθεια και από άποψη αντικειμένων αλλά και προσωπικής ικανοποίησης.

Συνεχίζοντας την διήγηση του σεναρίου, κάποια στιγμή θα καταφέρετε να φτάσετε στον Ryan, ο οποίος γνώριζε ήδη τα σχέδια του Atlas και ως απρόσμενη αλλαγή αντί για ένα κλασσικό boss fight, εξηγεί πως ο Jack είναι παιδί του. Σε έναν μονόλογο περί ελεύθερης βούλησης και περί χειραγώγησης του Jack από τον Atlas, ο ίδιος του ζητά να τον σκοτώσει με ένα μπαστούνι του γκολφ, σε μια ένδειξη περιφρόνησης απέναντι στον εχθρό του και λέγοντας μια από τις πιο διάσημες ατάκες που έχουν ειπωθεί ποτέ σε παιχνίδια: “A man chooses, a slave obeys.”

Αμέσως μετά, ο χαρακτήρας σας συνδέει όλα τα γεγονότα που έχουν συμβεί και συνειδητοποιεί πως o Ryan είχε δίκιο μιας και ήταν προγραμματισμένος να υπακούει σε διαταγές με το που άκουγε την φράση “Would you kindly”, μια ακόμα διάσημη ατάκα από το παιχνίδι. Ο Atlas αποδεικνύεται πως είναι στην πραγματικότητα ένας μαφιόζος ονόματι Sinclair που προσπάθησε και παλιότερα να πάρει την εξουσία της Rapture αλλά απέτυχε και σκηνοθέτησε τον θάνατό του για να μην τον κυνηγήσουν. Στην τελευταία σας αναμέτρηση, απελπισμένος, χορηγεί στον εαυτό του μια τεράστια δόση ADAM και μεταμορφώνεται σε ένα τέρας που είναι και ο τελικός κακός του παιχνιδιού. Κλείνοντας, ανάλογα με το αν σώσατε τις Little Sisters ή όχι, το παιχνίδι κλείνει με μια αφήγηση από την Dr. Tenenbaum. Αν διαλέξατε να τις σώσετε τότε το σενάριο σας δείχνει να ξεφεύγετε μαζί από την Rapture και να τις υιοθετείτε ως κόρες σας. Αν τις σκοτώσατε τότε σας δείχνει να έρχεστε στην επιφάνεια και να ξεκινάτε να καταστρέφετε τον κόσμο με την τεχνολογία που αποκτήσατε στην Rapture.

Το BioShock έχει βαθιές biopunk επιρροές από άποψη σεναρίου, μια υποκατηγορία της επιστημονικής φαντασίας που έχει σαν θέμα την γενετική τροποποίηση του ανθρώπου και την αλλαγή που επιφέρει αυτή στην φύση του. Το στυλ του παιχνιδιού με την σειρά του είναι βαθιά επηρεασμένο από το γαλλικό κίνημα Art Deco και δίνει μια πετυχημένη αίσθηση χλιδής στο περιβάλλον του παιχνιδιού αλλά και παρακμής ανάλογα με την εκάστοτε σκηνή του παιχνιδιού.

Η θεματολογία του παιχνιδιού είναι βασισμένη στο φιλοσοφικό κίνημα του ομπτζεκτιβισμού, που πολύ περιληπτικά πιστεύει πως η πραγματικότητα είναι όπως την λαμβάνουμε μέσω τον αισθήσεών μας. Άλλα θέματα αποτελούν η ηθική όσον αφορά την θρησκεία και την επιστήμη στα πλαίσια του Ψυχρού Πολέμου. Όπως ανέφερα νωρίτερα πολλοί επιστήμονες κατέφυγαν στην Rapture για να κάνουν πειράματα που δεν θα μετατρέπονταν σε όπλα για τα στρατόπεδα των H.Π.Α. ή της πρώην Σοβιετικής Ένωσης ή θα θεωρούνταν εγκλήματα, όπως για παράδειγμα η τροποποίηση του DNA. Σε μια τελείως αλαζονική κίνηση ονόμασαν την νέα ουσία ADAM, υπονοώντας ότι πλέον αυτοί είναι πλέον θεοί μιας και αυτοί μπορούν να αλλάξουν τον άνθρωπο όπως θέλουν.

Για τους παραπάνω λόγους το BioShock θεωρείται από πολλούς (συμπεριλαμβάνομένου και του γράφοντα) ένας από τους πιο σημαντικούς τίτλους στην ιστορία του gaming και λαμπρό παράδειγμα για την αντιμετώπιση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών ως μορφή τέχνης.

Περισσότερα νέα για το Bioshock Infinite