Is submission not preferable to extinction?
Αν διαβάζεις αυτό το κείμενο, πιθανότατα δεν έχεις παίξει κανένα από τα Mass Effect κι αναρωτιέσαι αν αξίζει ν’ ασχοληθείς. Η απάντηση είναι ότι «Ναι, αξίζει!». Μπορείς τώρα να κλείσεις τον browser και να πας να αγοράσεις το Mass Effect Legendary Edition. Ευκολότερο review στον Γαλαξία.
Σε περίπτωση που είσαι ακόμα εδώ και θες να μάθεις περισσότερα… Το Mass Effect Legendary edition περιλαμβάνει τις remastered εκδόσεις των Mass Effect 1,2 και 3, όλα παιχνίδια που δημιούργησε η Bioware, με εκδότη την ΕΑ. Ακολουθείς την ιστορία της Commander Shepard (μπορείς να επιλέξεις άντρα ή γυναίκα Shepard, αλλά ποιον κοροϊδεύουμε, FemShep για πάντα, οπότε θα συνεχίσω με το θηλυκό άρθρο), η οποία ανήκει στην επίλεκτη μονάδα Ν7, κομμάτι του στρατού της Earth Systems Alliance. Η Shepard υπηρετεί στη διαστημική φρεγάτα Normandy υπό την εποπτεία του Captain Anderson, και το Mass Effect 1 ξεκινάει με μια αποστολή ρουτίνας στην αποικία του πλανήτη Eden Prime. Φυσικά, τα πράγματα δεν πάνε όπως αναμενόταν, και σύντομα η Shepard καλείται να πάρει τη μοίρα ολόκληρου του Γαλαξία στα χέρια της, αλλά προτρέχω.
Το πρώτο πράγμα που θα μας απασχολήσει είναι τα γραφικά. Το Mass Effect 1 κυκλοφόρησε το 2007, οπότε αναμενόμενα είναι και ο αδύναμος κρίκος σ’ αυτόν τον τομέα. Ωστόσο, μπορώ να πω ότι έχει γίνει καλή δουλειά στο remaster, κάνοντας το παιχνίδι να φαίνεται πανέμορφο. Φυσικά θαύματα δεν γίνονται, οπότε το παιχνίδι δεν είναι ποτέ αντάξιο των σύγχρονων ΑΑΑ games σ’ αυτόν τον τομέα, τόσο σε γραφικά όσο και στο animation των χαρακτήρων, αλλά σίγουρα δεν θα πονέσει τα μάτια όσων το παίζουν για πρώτη φορά εν έτι 2021. Αντίστοιχες διορθώσεις έχουν γίνει και στα Mass Effect 2 και 3. Πιο συγκεκριμένα, σε PS4 και Xbox One η τριλογία τρέχει σε 1080p και 30fps στο Quality mode, ενώ μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 60fps σε framerate mode. Αντίστοιχα, σε PS5 και Xbox Series X φτάνει τα 60fps και 4K UHD ανάλυση σε Quality Mode.Στο framerate mode όμως το PS5 φτάνει στα 1440p και 60fps, ενώ το Xbox Series X φτάνει μέχρι και τα 120fps σε 1440p.
Μαζί με τα γραφικά έρχεται και ο ήχος. Προσωπικά δεν είχα ποτέ παράπονα σ’ αυτόν τον τομέα από παιχνίδι της Bioware, οπότε τα Mass Effect δεν αποτελούν εξαίρεση. Τα sound effects κάνουν τη δουλειά τους, δίνοντας ακουστικό feedback στις δράσεις της Shepard, και υπάρχουν απτές διαφορές στο πώς ακούγονται τα όπλα ή οι δυνάμεις που έχεις στη διάθεσή σου. Το soundtrack είναι εξαιρετικό, αλλάζοντας μελωδία όταν είσαι σε μάχη, ενώ προσφέρει απαλή «μουσική ανελκυστήρα» όταν εξερευνείς ήρεμα τον Γαλαξία. Η μεγαλύτερη επιτυχία του soudtrack κατ’ εμέ είναι ότι διαφορετικά κομμάτια είναι συνδεδεμένα με διαφορετικά μέρη ή χαρακτήρες, οπότε ακούγοντάς τα στην εκάστοτε περίπτωση, ο ήχος γίνεται μέρος του «τοπίου» και προσδίδει ένα επιπλέον επίπεδο σε κάθε cutscene.
Το πιο χτυπητό παράδειγμα είναι το Title Screen, που παίζει πάντα την πιο χαρακτηριστική μελωδία του “Mass Effect theme”, οπότε γίνεται απ’ τους πιο γνώριμους ήχους του παιχνιδιού. Θυμάμαι ότι, όταν έβαλα πρώτη φορά να παίξω το Mass Effect 3 (το 2012), με διαπέρασε ένα ρίγος στο τέλος του προλόγου, όταν το cutscene έδειξε την χαρακτηριστικότερη εικόνα από όλα τα Mass Effect (τον ορίζοντα ενός πλανήτη απ΄το διάστημα) παίζοντας μαζί την γνώριμη μελωδία από το main theme. Δύσκολο να περιγράψω αυτό το συναίσθημα, αλλά το συστήνω ανεπιφύλακτα. Το μόνο μικρό παράπονο που έχω από τον ακουστικό τομέα είναι ότι καμιά φορά οι ερμηνείες των χαρακτήρων δεν είναι καταπληκτικές, σφάλμα στο οποίο υποπίπτουν και οι ηθοποιοί που ενσαρκώνουν τον/την Shepard. Αλλά δεν είναι ποτέ τόσο κακές που να αφαιρούν από την όλη εμπειρία.
H ποιότητα των γραφικών και του ήχου συνοδεύεται από αντίστοιχη ποιότητα στο gameplay, ομολογουμένως το πλέον σημαντικό στοιχείο σε ένα παιχνίδι. Είναι δύσκολο να συνοψίσω το gameplay 3 παιχνιδιών που κυκλοφόρησαν σε βάθος πενταετίας, ειδικά όταν το gameplay είδε σημαντικές βελτιώσεις κάθε φορά, με αποτέλεσμα το Mass Effect 3 να απέχει έτη φωτός από το 1 όσον αφορά στην αμεσότητα του χειρισμού της Shepard, στο πολύ πιο φιλικό inventory management, αλλά και στην όλη ταχύτητα και ρευστότητα της μάχης. Με λίγα λόγια όμως, κατά κύριο λόγο η δράση στο Mass Effect είναι σε στυλ cover-based 3rd person shooter, με ένα έξτρα στοιχείο των δυνάμεων που μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Φυσικά, διαφορετικά όπλα έχουν διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, και οι δυνάμεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να πλαισιώσουν το playstyle που προτιμάει ο κάθε παίκτης.
Για παράδειγμα, παίζοντας ως Infiltrator, χρησιμοποιείς το Invisibility cloak, το Overload και ένα Sniper Rifle. Το cloak μπορεί να βελτιωθεί ώστε να μην απενεργοποιείται όταν χρησιμοποιείς άλλη δύναμη ενώ είναι ενεργό, και δίνει bonus damage στα sniper rifles. Το overload είναι ηλεκτρικός παλμός που κάνει πολύ λίγο damage στη ζωή των εχθρών, αλλά συντριπτικό damage στο Shield τους, το οποίο είναι μια έξτρα μπάρα που προστατεύει απο damage στη ζωή τους. Άρα, ενεργοποιείς Cloak, βρίσκεις καλό σημείο, χτυπάς με Overload και σπας το Shield του εχθρού, αφήνοντας το health bar ευάλωτο, και τον αποτελειώνεις με μια καλοζυγισμένη βολή από το sniper rifle σου, το οποίο έχει πάρει ένα +50% bonus damage λόγω του Cloak. Όλα τελειώνουν για τον εχθρό σου σε λιγότερο από ένα κλάσμα του δευτερολέπτου.
Αυτό είναι μόλις ένα παράδειγμα του πώς διάφορες δυνάμεις κάνουν stack για να δημιουργήσουν το εντελώς προσωπικό σου playstyle, και οι πιθανοί συνδυασμοί περιορίζονται μόνο από τη φαντασία σου. Οι δυνάμεις χωρίζονται σε Soldier, Tech και Biotics. Τα Soldier powers περιλαμβάνουν γνώριμα στοιχεία όπως χειροβομβίδες ή διαφορετικά Ammo modes, όπως Incendiary ή Armor Piercing ammo. Τα Tech Powers στρέφονται λίγο προς την τεχνολογική μεριά, με δυνάμεις όπως το Overload ή το Incinerate, που είναι στην κυριολεξία σαν lightning ή fire magic, αλλά στο διάστημα! Τέλος, τα Biotics είναι κι αυτά ένα είδος «διαστημικής μαγείας», αλλά παίρνουν τη μορφή διάφορων ειδών τηλεκίνησης (πχ. Pull ή Throw), crowd control (πχ. Singularity, που δημιουργεί μια μίνι μαύρη τρύπα που τραβάει εχθρούς κοντά) ή debuffs (πχ. Warp, που κάνει 6 dmg/δευτερόλεπτο και δίνει -50% damage protection). Υπάρχει ένα επιπλέον στοιχείο που προσδίδει βάθος σε αυτό το σύστημα, γιατί κάποιες Tech και Biotic δυνάμεις έχουν την επιπλέον ιδιότητα να είναι Primers, ενώ άλλες είναι Triggers (μερικές είναι και τα δύο, κάποιες δεν είναι τίποτα απ’ τα δύο). Οι Primers προσδίδουν στον εχθρό ένα effect που «πυροδοτείται» αν χτυπήσεις τον ίδιο εχθρό με ένα Trigger, μέσα στο μικρό χρονικό διάστημα που το effect είναι ενεργό.
Η «πυροδότηση» παίρνει τη μορφή ενός Tech, Fire, ή Biotic explosion, που κάνει παραπάνω damage στον εχθρό και Area of Effect damage γύρω του (όλα αυτά είναι επιπλέον από το base damage ή effect που έχει η δύναμη από μόνη της). Για παράδειγμα, το Flamethrower είναι Primer και το Overload είναι Trigger. Aν χτυπήσεις έναν εχθρό με Flamethrower, ο εχθρός αποκτά ένα Fire effect πάνω του για 3-4 δευτερόλεπτα. Χτυπώντας τον (εσύ ή άλλο μέλος του squad σου) με το Overload, πυροδοτείται Fire explosion που κάνει επιπλέον Armor και Health damage στον εχθρό, και ΑοΕ damage σε ακτίνα 3-4 μέτρα γύρω του, ΚΑΙ προσδίδει Fire effect στους γύρω εχθρούς, προετοιμάζοντάς τους για συνεχόμενα Fire explosions! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το όλο σύστημα να είναι πολύ βαθύ, και κάνει τις μάχες ακόμα καλύτερες, γιατί με εσένα συν τα άλλα 2 άτομα του squad σου να πετάνε δυνάμεις παντού τα explosions δίνουν και παίρνουν, με πολύ όμορφα οπτικά εφέ, ικανοποιητικό ήχο έκρηξης ΚΑΙ έξτρα damage! Τι άλλο να ζητήσει κανείς;
Αφήνω για τελευταίο το καλύτερο για μένα κομμάτι των Mass Effect, την ιστορία. Θα ήταν ίσως πιο ακριβές να πω ότι το καλύτερο κομμάτι είναι ο κόσμος που έχει χτίσει η Bioware στο σύμπαν του Mass Effect. Προσωπικά όντως βρήκα την ιστορία ενδιαφέρουσα, αλλά η αλήθεια είναι ότι κατά βάθος του, δεν είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί σε παρόμοιο παιχνίδι. Υπάρχει η ηρωίδα, ο ανταγωνιστής της, το plot twist, και η τελική μάχη για τη σωτηρία ή την καταστροφή του κόσμου (του Γαλαξία εν προκειμένω). Η γοητεία όμως του Mass Effect είναι στο πώς καταφέρνει να σε νοιάζει όντως ο κόσμος τον οποίο καλείσαι να σώσεις.
Ένα απ’ τα στοιχεία αυτού του κόσμου που με κέρδισε είναι η εσωτερική συνοχή της «επιστήμη» που υπάρχει στο σύμπαν του Mass Effect. Ως αμετανόητος nerd, συχνά έχω πρόβλημα με τις εξηγήσεις που δίνει το εκάστοτε παιχνίδι ή ταινία που συγκαταλέγεται στο Sci-Fi είδος. Τα «νετρίνα του Ήλιου που “μεταλλάχθηκαν” σε μικροκύματα» στην ταινία «2012» κόντεψαν να με σκοτώσουν… Γι’ αυτό λοιπόν το Mass Effect μου άρεσε ακόμα περισσότερο, γιατί η «επιστήμη» που χρησιμοποιούν είναι κατά 90% πιθανή, και είναι εμφανές ότι η Bioware έδωσε βάση σ’ αυτό τον τομέα. Ομολογουμένως, έχουν χρησιμοποιήσει «ποιητική αδεία» σε κάποια σημεία, για παράδειγμα δεν λαμβάνουν υπόψη τη διαστολή του χρόνου όταν τα διαστημόπλοια κινούνται με ταχύτητες μεγαλύτερες του φωτός, αλλά αυτά είναι τόσο «ψιλά γράμματα» που μπορεί να τα αγνοήσει κανείς.
H ίδια όμως προσοχή έχει δοθεί και στις πολιτικές και κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών φυλών που κατοικούν στο Γαλαξία. Καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού σας, η Shepard έρχεται σε επαφή και τελικά της δίνεται η επιλογή να επηρεάσει σχεδόν όλα τα φλέγοντα θέματα που απασχολούν τον Γαλαξία, με τελικό σκοπό να ενώσει όλες τις φυλές εναντίον των εχθρών. Δεν είναι πάντοτε εύκολο, και κάποιες επιλογές είναι πιο δύσκολες από άλλες, αλλά αυτό είναι που κάνει τον κόσμο τόσο ελκυστικό.
Μιλώντας για επιλογές, αυτές παίζουν ρόλο κατά τη διάρκεια και των 3 παιχνιδιών, με αποτέλεσμα επιλογές που κάνατε στο 1 και στο 2 να έρθουν να σας σώσουν (ή να σας στοιχειώσουν) στο 3. Όλες αυτές οι επιλογές πλαισιώνονται από το σύστημα Paragon/Renegade του Mass Effect. Συνοπτικά, Paragon επιλογές είναι «καλές» ενώ Renegade είναι οι «κακές». Κατά 99% έχουν το ίδιο αποτέλεσμα, απλά με διαφορετικό τρόπο. Για παράδειγμα, για την επίλυση μιας διαφωνίας στο πλήρωμα, η Shepard μπορεί είτε να λύσει τη διαφορά τους ειρηνικά και διπλωματικά (Paragon), είτε να τους πει απλά να βγάλουν το σκασμό και να γυρίσουν στο πόστο τους (Renegade).
Το τελικό αποτέλεσμα είναι το ίδιο επιφανειακά (η διαφωνία λύνεται), αλλά στη μία περίπτωση η Shepard είναι αγαπητή, ενώ στην άλλη είναι αντικείμενο φόβου. Με την κάθε επιλογή παίρνετε Paragon ή Renegade points, και μετά από κάποια επίπεδα, ανοίγονται περισσότερες επιλογές στους διαλόγους. Η επιλογή φυσικά είναι δική σας, αλλά το μόνο που θα προτείνω είναι όταν αποφασίσετε τι playthrough θα κάνετε (Paragon ή Renegade) να το πάτε στα άκρα, γιατί δεν υπάρχουν αρκετοί πόντοι για να ανοίξουν τις πιο ισχυρές επιλογές αν δεν είστε πλήρως αφοσιωμένοι στο μονοπάτι σας.
Review by: Μιλτιάδης Φωτόπουλος
Tο Mass Effect Legendary Edition είναι μια εξαιρετική remastered συλλογή της τριλογίας του Mass Effect, που συνιστάται ανεπιφύλακτα σε παλιούς και νέους οπαδούς της σειράς. 8.58.5
Πολύ Καλό!
Mass Effect Legendary Edition
Score
Social Media
18.202 Likes
582 Followers
3.940 Subscribers
2.114 Followers
3.386 Followers