Επιστημονικές απαντήσεις σε αερολογίες.

Είδα κι εγώ όπως όλοι μας το video με γνωστή gamer και γνωστή τηλεπαρουσιάστρια; Είδα δύο ανθρώπους με εξουσία, wanna be δικαστές να την πέφτουν σε ένα νεαρό κι ανυπεράσπιστο κορίτσι. Θα χαρακτηρίσω αυτήν την πράξη τουλάχιστον άνανδρη. Επειδή όλοι μας έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τον ρατσισμό ενάντια στους gamers από γονείς, γιαγιάδες, καθηγητές και γενικότερα από την κοινωνία – εδώ θα προσθέσω και ανίδεους και μη “ψαγμένους” ψυχολόγους- όταν άκουγα από τον εν λόγω κύριο να λέει ως αυθεντία δήθεν επιστημονικές μελέτες που στο 91ο λεπτό gaming θα πρέπει να πάω για απεξάρτηση γιατί είμαι ψυχικά διαταραγμένος ένιωσα σαν […]

Είδα κι εγώ όπως όλοι μας το video με γνωστή gamer και γνωστή τηλεπαρουσιάστρια;

Είδα δύο ανθρώπους με εξουσία, wanna be δικαστές να την πέφτουν σε ένα νεαρό κι ανυπεράσπιστο κορίτσι. Θα χαρακτηρίσω αυτήν την πράξη τουλάχιστον άνανδρη.

Επειδή όλοι μας έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τον ρατσισμό ενάντια στους gamers από γονείς, γιαγιάδες, καθηγητές και γενικότερα από την κοινωνία – εδώ θα προσθέσω και ανίδεους και μη “ψαγμένους” ψυχολόγους- όταν άκουγα από τον εν λόγω κύριο να λέει ως αυθεντία δήθεν επιστημονικές μελέτες που στο 91ο λεπτό gaming θα πρέπει να πάω για απεξάρτηση γιατί είμαι ψυχικά διαταραγμένος ένιωσα σαν να επιτήθονται  και σ’ εμένα και αν και δεν θα έπρεπε το πήρα λίγο προσωπικά.

Αποφάσισα λοιπόν να κάνω μια γρήγορη έρευνα στο internet για επιστημονικές μελέτες (και όχι άκουσα, μου είπαν, ψυχανεμίζομαι…).

Θα σας παρότρυνα να σπαταλήσετε 5 λεπτά από τον χρόνο σας και να διαβάσετε τις 6 μικρές αντιπροσωπευτικές παραγράφους.

Δεν βρίσκω σωστό να μεταφράσω το αρχικό κείμενο οπότε θα κάνω copy-paste κάποια μέρη που θεωρώ σημαντικότερα.

 

WASHINGTON — Playing video games, including violent shooter games, may boost children’s learning, health and social skills, according to a review of research on the positive effects of video game play to be published by the American Psychological Association.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

“Important research has already been conducted for decades on the negative effects of gaming, including addiction, depression and aggression, and we are certainly not suggesting that this should be ignored,” said lead author Isabela Granic, PhD, of Radboud University Nijmegen in The Netherlands. “However, to understand the impact of video games on children’s and adolescents’ development, a more balanced perspective is needed.”
The article will be published in APA’s flagship journal, American Psychologist.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

If you look into the actual research literature, you find very little if any evidence supporting the fear-mongers claims, and considerable evidence against those claims. In fact, systematic surveys have shown that regular video-game players are, if anything, more physically fit, less likely to be obese, more likely to also enjoy outdoor play, more socially engaged, more socially well-adjusted, and more civic minded than are their non-gaming peers

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

Simple games that are easy to access and can be played quickly, such as “Angry Birds,” can improve players’ moods, promote relaxation and ward off anxiety, the study said. “If playing video games simply makes people happier, this seems to be a fundamental emotional benefit to consider,” said Granic. The authors also highlighted the possibility that video games are effective tools to learn resilience in the face of failure. By learning to cope with ongoing failures in games, the authors suggest that children build emotional resilience they can rely upon in their everyday lives.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

Another stereotype the research challenges is the socially isolated gamer. More than 70 percent of gamers play with a friend and millions of people worldwide participate in massive virtual worlds through video games such as “Farmville” and “World of Warcraft,” the article noted. Multiplayer games become virtual social communities, where decisions need to be made quickly about whom to trust or reject and how to lead a group, the authors said. People who play video games, even if they are violent, that encourage cooperation are more likely to be helpful to others while gaming than those who play the same games competitively, a 2011 study found.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

“Much of the attention to video game research has been negative, focusing on potential harm related to addiction, aggression and lowered school performance,” said Christopher J. Ferguson, PhD, of Texas A&M International University and guest editor of the issue. “Recent research has shown that as video games have become more popular, children in the United States and Europe are having fewer behavior problems, are less violent and score better on standardized tests. Violent video games have not created the generation of problem youth so often feared.”

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

Ειδικά το τελευταίο νομίζω πως τα λέει όλα.

Θα παρότρυνα τους ειδήμονες να μην μένουν σε ότι μάθανε πριν 20-30 χρόνια αλλά να “γειράσκουν αεί διδασκόμενοι”.

Σίγουρα το gaming και κυρίως το online κρύβει πολλούς κινδύνους – όπως και το περπάτημα, το ποδόσφαιρο ή το κολύμπι- αλλά οι γενικεύσεις και ο τονισμός των αρνητικών με παράλληλη απόκρυψη των θετικών σίγουρα δεν είναι μια έντιμη πρακτική και μάλλον δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις και αντιδράσεις.

Άρθρα από την Αμερικάνικη ‘Ενωση Ψυχολόγων (μιας και ακούσαμε για Αμερική και Κίνα – Δυστυχώς Κινέζικα δεν γνωρίζω-)

http://www.apa.org/news/press/releases/2012/02/impulsive-kids.aspx

http://www.apa.org/news/press/releases/2010/06/violent-video-games.aspx

http://www.apa.org/news/press/releases/2013/11/video-games.aspx

Και από ένα περιοδικό ψυχολογίας.

http://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn/201201/the-many-benefits-kids-playing-video-games

http://www.psychologytoday.com/blog/death-love-sex-magic/201006/the-social-benefits-video-gaming

 

 

Gamer since: 1983